[Drugagodina.pale] Prvi nasljedni red, uradjeni zadaci

Dimitrije Ceranic dimitrijeceranic at yahoo.com
Mon Apr 5 17:12:35 CEST 2021


Поштоване колеге,

 

Хвала свим студентима који су послали нацртану шему законских насљедника, као и студентима који су се опредијели за писање семинарског радаи узели тему.

 

Замолио бих и остале студентеда нацртају шему законских насљедника и да ми пошаљу јер без знања шеме никонеће моћи положити испит из насљедног права, а ово је прилика да то научите иизвјежбате.

 

Такође, ако је још некозаинтересован за писање семинарског рада, нека ми се јави и добиће сву потребну литературу иупутства.

 

Искористите се приликама које су пред вама и савладајте градиво на најбољимогући начин.

 

Можда нисте ни свјесни, али кадаје ријеч о већини наставног особља које ради са вама, знајте да чине много вишенего колеге са других факултета.

 

Уосталом, упитајте своје колегеиз Београда, Новог Сада, Бање Луке и других универзитетских центара да ли су имнаставници обезбиједили оволико материјала и били оволикодоступни.

 

Зато, украдите знање које вамсе пружа, користиће вам кад-тад.

 

Све ово ће убрзо проћи, исполагаћетеиспите, дипломирати и почети тражити посао, а стечено знање вам нико не можеукрасти.

 

Могуће да многи до посла долазена овај или на онај начин, али има и оних који до запослења дођу искључиво својимтрудом.

 

Али да не бисмо само причали,ево конкретних примјера који вам данас-сутра могу помоћи.


 

О важности задатака које вамшаљем и задајем да сами урадите, нека вам говори и то што ми се јавило мноштвонаших бивших студената који раде код нотара да им пошаљем и покажем те задатке кадасу нотари почели да спроводе оставинске поступке као повјереници суда.

 

У прилогу вам шаљем два урађеназадатка у којима је распоређена заоставштина иза умрлог оставиоца међуприпадницима првог насљедног реда.


 

Добро их ишчитајте и размислитео њима, а не би било лоше да сами себе провјерите тако што ћете наконпрегледања већ ријешених задатака, покушати поново да их ријешите гледајућисамо у текст задатка а не и у рјешење.

 
Такође, шаљем вам и урађених оних осам задатака из првог насљедног реда које смо на часу рјешавали па да имате за своју архиву. Код рјешавања задатака, лица која из неког разлогане могу наслиједити оставиоца (умрли су прије оставиоца, недостојни су, дали сунегативну насљедну изјаву и сл.), прецртајте и примијените право представљањаако ико од њихових потомака може и хоће да наслиједи (а могу и хоће данаслиједе сви они за које у конкретном примјеру није наведено супротно).
 

Уколико у конкретној линијинема нико ко би могао да наслиједи по праву представљања, насљедни дио који биприпао тој линији на једнаке дијелове распоредиће се оним линијама у којима иманеко ко хоће и може да наслиједи. Једноставно, сматрајте као да та линија непостоји.

 

О овим правилима сам писао упретходним мејловима, а можете да прочитате о томе и у уџбенику и закону наодговарајућим мјестима.

 

Да бисте провјерили да ли језадатак добро урађен, саберите насљедне дијелове лица која насљеђују и моратедобити једно цијело (насљеђује се само једна заоставштина и не може збир насљеднихдијелова бити већи од један).

 
Код рјешавања задатака идитепоступно од оставиоца по линијама које иду из њега (дјеца и супружник насљеђујуна једнаке дијелове – напишите те дијелове поред њих), а ако неко од дјеце неможе или неће да наслиједи примијените право представљања (тако што се дио којије „допутовао“ до првостепеног потомка дијели на линије испод њега у којима иманеко од потомака ко би могао и хтио да наслиједи), и све тако редом док недођете до првог оставиочевог потомка који може и хоће да наслиједи и код когасе „зауставља“ насљедни дио.
Иако сам слао ове задатке, само да подсјетим још једном на њих.
 

Први задатак: 

Иза оставиоца остали су:супруга, двије ћерке, син, једна оставиочева унука од раније умрлог сина.Распоредите заоставштину.

 

Други задатак: 

Иза оставиоца остали су:супруга, три ћерке, син који се одрекао насљеђа у своје име и његове три ћерке тј.оставиочеве унуке. Распоредите заоставштину.

 

Трећи задатак: 

Иза оставиоца остали су: трићерке од којих су двије недостојне јер су умишљајно убиле оставиоца, син ињегова два сина тј. оставиочеви унуци. Распоредите заоставштину.

 

Четврти задатак: 

Иза оставиоца остали су: супруга,двије ванбрачне оставиочеве ћерке, једна оставиочева унука која се одрекланасљеђа а која је ћерка оставиочевог сина који је умро прије оставиоца. Распоредитезаоставштину.

 

Пети задатак: 

Иза оставиоца остали су: ванбрачнасупруга и три ванбрачне оставиочеве ћерке. Распоредите заоставштину.

 

Шести задатак: 

Иза оставиоца остали су:супруга која се одрекла насљеђа у своје име, њен син из ранијег брака односнооставиочев пасторак, четири оставиочеве ћерке и један оставиочев син над којимје оставилац за живота признао очинство. Распоредите заоставштину.

 

Седми задатак: 

Иза оставиоца остали су:супруга која се одрекла насљеђа, једна оставиочева ћерка која се одрекла насљеђау своје и у име својих потомака, троје оставиочевих унучади по тој ћерки, и оставиочевсин. Распоредите заоставштину.

 

Осми задатак: 

Иза оставиоца остали су:супруга, син и двије ћерке. Оставиочева дјеца су се одрекла насљеђа у својеиме. Иза оставиочевог сина остао је један оставиочев унук који је недостојан занасљеђе али има три ћерке, оставиочеве праунуке. Иза једне оставиочеве ћеркеостало је троје дјеце, а иза друге четворо. Распоредите заоставштину.

 

До скорог јављања, споштовањем,

 Проф.др Димитрије Ћеранић.



Poštovane kolege,
 Hvala svim studentima koji su poslali nacrtanu šemu zakonskih nasljednika, kao i studentima koji su se opredijeli za pisanje seminarskog rada i uzeli temu.
 Zamolio bih i ostale studente da nacrtaju šemu zakonskih nasljednika i da mi pošalju jer bez znanja šeme niko neće moći položiti ispit iz nasljednog prava, a ovo je prilika da to naučite i izvježbate.
Takođe, ako je još neko zainteresovan za pisanje seminarskog rada, neka mi se javi i dobiće svu potrebnu literaturu i uputstva.
Iskoristite se prilikama koje su pred vama i savladajte gradivo na najbolji mogući način.

 Možda niste ni svjesni, ali kada je riječ o većini nastavnog osoblja koje radi sa vama, znajte da čine mnogo više nego kolege sa drugih fakulteta.
 Uostalom, upitajte svoje kolege iz Beograda, Novog Sada, Banje Luke i drugih univerzitetskih centara da li su im nastavnici obezbijedili ovoliko materijala i bili ovoliko dostupni.
 Zato, ukradite znanje koje vam se pruža, koristiće vam kad-tad.
 Sve ovo će ubrzo proći, ispolagaćete ispite, diplomirati i početi tražiti posao, a stečeno znanje vam niko ne može ukrasti.
 Moguće da mnogi do posla dolaze na ovaj ili na onaj način, ali ima i onih koji do zaposlenja dođu isključivo svojim trudom.
 Ali da ne bismo samo pričali, evo konkretnih primjera koji vam danas-sutra mogu pomoći.
О važnosti zadataka koje vam šaljem i zadajem da sami uradite, neka vam govori i to što mi se javilo mnoštvo naših bivših studenata koji rade kod notara da im pošaljem i pokažem te zadatke kada su notari počeli da sprovode ostavinske postupke kao povjerenici suda.

 U prilogu vam šaljem dva urađena zadatka u kojima je raspoređena zaostavština iza umrlog ostavioca među pripadnicima prvog nasljednog reda.
 Dobro ih iščitajte i razmislite o njima, a ne bi bilo loše da sami sebe provjerite tako što ćete nakon pregledanja već riješenih zadataka, pokušati ponovo da ih riješite gledajući samo u tekst zadatka a ne i u rješenje.
 Takođe, šaljem vam i urađenih onih osam zadataka iz prvog nasljednog reda koje smo na času rješavali pa da imate za svoju arhivu. Kod rješavanja zadataka, lica koja iz nekog razloga ne mogu naslijediti ostavioca (umrli su prije ostavioca, nedostojni su, dali su negativnu nasljednu izjavu i sl.), precrtajte i primijenite pravo predstavljanja ako iko od njihovih potomaka može i hoće da naslijedi (a mogu i hoće da naslijede svi oni za koje u konkretnom primjeru nije navedeno suprotno). Ukoliko u konkretnoj liniji nema niko ko bi mogao da naslijedi po pravu predstavljanja, nasljedni dio koji bi pripao toj liniji na jednake dijelove rasporediće se onim linijama u kojima ima neko ko hoće i može da naslijedi. Jednostavno, smatrajte kao da ta linija ne postoji.

 O ovim pravilima sam pisao u prethodnim mejlovima, a možete da pročitate o tome i u udžbeniku i zakonu na odgovarajućim mjestima.
 Da biste provjerili da li je zadatak dobro urađen, saberite nasljedne dijelove lica koja nasljeđuju i morate dobiti jedno cijelo (nasljeđuje se samo jedna zaostavština i ne može zbir nasljednih dijelova biti veći od jedan).
 Kod rješavanja zadataka idite postupno od ostavioca po linijama koje idu iz njega (djeca i supružnik nasljeđuju na jednake dijelove – napišite te dijelove pored njih), a ako neko od djece ne može ili neće da naslijedi primijenite pravo predstavljanja (tako što se dio koji je „doputovao“ do prvostepenog potomka dijeli na linije ispod njega u kojima ima neko od potomaka ko bi mogao i htio da naslijedi), i sve tako redom dok ne dođete do prvog ostaviočevog potomka koji može i hoće da naslijedi i kod koga se „zaustavlja“ nasljedni dio.
Iako sam slao ove zadatke, samo da podsjetim još jednom na njih. 
Prvi zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga, dvije ćerke, sin, jedna ostaviočeva unuka od ranije umrlog sina. Rasporedite zaostavštinu.
 
Drugi zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga, tri ćerke, sin koji se odrekao nasljeđa u svoje ime i njegove tri ćerke tj. ostaviočeve unuke. Rasporedite zaostavštinu.
 
Treći zadatak:
Iza ostavioca ostali su: tri ćerke od kojih su dvije nedostojne jer su umišljajno ubile ostavioca, sin i njegova dva sina tj. ostaviočevi unuci. Rasporedite zaostavštinu.
 
Četvrti zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga, dvije vanbračne ostaviočeve ćerke, jedna ostaviočeva unuka koja se odrekla nasljeđa a koja je ćerka ostaviočevog sina koji je umro prije ostavioca. Rasporedite zaostavštinu.
 
Peti zadatak:
Iza ostavioca ostali su: vanbračna supruga i tri vanbračne ostaviočeve ćerke. Rasporedite zaostavštinu.
 
Šesti zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga koja se odrekla nasljeđa u svoje ime, njen sin iz ranijeg braka odnosno ostaviočev pastorak, četiri ostaviočeve ćerke i jedan ostaviočev sin nad kojim je ostavilac za života priznao očinstvo. Rasporedite zaostavštinu.
 
Sedmi zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga koja se odrekla nasljeđa, jedna ostaviočeva ćerka koja se odrekla nasljeđa u svoje i u ime svojih potomaka, troje ostaviočevih unučadi po toj ćerki, i ostaviočev sin. Rasporedite zaostavštinu.
 
Osmi zadatak:
Iza ostavioca ostali su: supruga, sin i dvije ćerke. Ostaviočeva djeca su se odrekla nasljeđa u svoje ime. Iza ostaviočevog sina ostao je jedan ostaviočev unuk koji je nedostojan za nasljeđe ali ima tri ćerke, ostaviočeve praunuke. Iza jedne ostaviočeve ćerke ostalo je troje djece, a iza druge četvoro. Rasporedite zaostavštinu.
 
Do skorog javljanja, s poštovanjem,
 Prof. dr Dimitrije Ćeranić.
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.pravni.ues.rs.ba/pipermail/drugagodina.pale/attachments/20210405/7c13095f/attachment-0001.htm>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: ???? ???????? ???, ??????? ??? ???????.pdf
Type: application/pdf
Size: 533022 bytes
Desc: not available
URL: <http://lists.pravni.ues.rs.ba/pipermail/drugagodina.pale/attachments/20210405/7c13095f/attachment-0001.pdf>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: ??????? ?????? ?? ????? ????????? ????.jpg
Type: image/jpeg
Size: 1467138 bytes
Desc: not available
URL: <http://lists.pravni.ues.rs.ba/pipermail/drugagodina.pale/attachments/20210405/7c13095f/attachment-0001.jpg>


More information about the Drugagodina.pale mailing list